Seriál: Problémy s hubnutím (2) - Jím málo a nehubnu

Jím málo a nehubnu - jedny z nejčastějších potíží vůbec. Často si mylně myslíme, že když snížíme co nejvíc svůj kalorický příjem, tak se nám podaří dosáhnout vytouženého výsledku. Velká chyba. Nic takového se totiž nestane. Pojďme si vysvětlit, proč tomu tak je.

Ne nadarmo se říká, "chceš-li zhubnout, jez." Samozřejmě, ten, kdo si je maximálně vědom toho, že jedl víc, než je zdrávo, musí oproti původnímu stylu stravování opravdu ubrat a zredukovat kalorie, protože při překročení energetického příjmu, s kterým si naše tělo nedokáže poradit, uvidíme později sami na sobě ve formě tuku, který nás na všech možných místech bude strašit. Čili, střídmě a tak akorát. 

Možná se ale budete divit, ale velmi častým neduhem lidí není dnes ani tak přejídání se, jako fakt, že jíme pod jakýsi limit a žijeme v domnění, v mylném domnění, že tak je to správně. Takže pozor, není dobré jíst příliš, ale také je nesmysl ubrat na stravě až moc. Při hubnutí jde o jediné - jíst méně, než obvykle. Nikde ale ne méně, než bychom měli.

Říká vám něco pojem bazální metabolismus? Možná jste se už s tímto pojmem někde setkali, slyšeli, dost možná jste si o něm i něco přečetli.
Hodnota bazálního metabolismu se vypočítává z výšky jedince, z momentálního věku, momentální váhy a dalších měřítek. Je tedy zcela jasné, že bazální metabolická hodnota se u každého z nás liší a liší se i v různých fázích života.
Bazální metabolismus (BMR) je vypočtená energetická hodnota potřebná pro zachování základních životních funkcí člověka (energie spotřebovaná dýcháním, funkcí mozku, správným chodem vnitřních orgánů včetně srdce, atd.). Je to jakési číslo, které nám určuje, kolik kalorií je potřeba pro každého z nás, pokud bychom se rozhodli celé dny jen sedět, ležet a doslova nic nedělat. Číslo, které tělo potřebuje za jakékoli situace bez vynaložení další energie. Moje zkušenost mi říká, že se v tomto čísle začalo špatně orientovat mnoho žen i mužů a berou onu vypočtenou kalorickou hodnotu bazálního metabolismu jako jakýsi kaloricky vhodný bod pro své hubnutí. Špatně! Proč? Nikdo z nás jen tak doma nesedí a neleží a nic nedělá, je to tak? Máme spoustu povinností, chodíme do škol, do práce, běháme kolem dětí, kolem domácnosti, máme své kroužky, sportovní aktivity a tak dál. Co nám to tedy říká? Říká nám to jediné, jakoukoli další aktivitou mimo nicnedělání bereme tělu onu potřebnou energii se kterou počítá. Tím pádem je zcela zřetelné, že pokud hodnotu bazálního metabolismus nenavýšíme, dostáváme se pod její úroveň a naše tělo strádá, hladoví, nešlape jak má a všechno je vlastně špatně a tělo se uchýlí k reakcím, které jsou nevyhnutelné - začne šetřit energii, přesně tak, jak mu svým přístupem "nařizujeme". 

Nejčastější odměnou těla, pokud nemá přísun energie a je vyčerpáno aktivitami navíc je to, že váha nejde dolů. Pak se stane to, co by se vůbec dít nemělo. Obvykle ještě drastičtěji sáhneme do jídelníčku, ještě více snížíme kalorickou hodnotu, protože si bláhově myslíme, že jedině tudy vede cesta. Přitom to je přesně naopak. I na hubnutí musí mít tělo energii.
Může se stát, že i přes ještě přísnější omezení stravy si onen váhový úbytek zajistíte. A kilogramy na vaši váze náhle ukazují menší číslo, po kterém jste toužili. Zatímco vy ale prožíváte radost, tělo začalo pracovat na třech věcech:
1) začalo doslova požírat vaše svalstvo (na kterých možná pracujete), protože pokud se mu nedostává dostatek energie ve stravě, chodí si pro ni právě do svalů, kde začne obětovat své svalové tkáně a požírá náhradní zdroj energie (glykogen, ne tuk, jak si mnozí myslí)
2) soustavně začalo zpomalovat svůj metabolismus, aby ušetřilo energii kde se dá. A když půjde do tuhého, začne snižovat i svoji teplotu, aby ušetřilo energii i tam. Už víte, proč velmi, velmi hubeným dívkám a ženám je neustále zima?
3) tělo spustilo šetřící režim a i nějakou dobu poté, co se přeci jen najíte a tělu energii dodáte, se bude chovat, jako by stále hladovělo. Proto lidem, kteří si často pohrávají s dietami trvá velmi dlouho, než se jim opětovně nastartuje metabolismus.

Ponaučení: netrapte se hlady a váha půjde dolů!


Určitě vás napadla otázka, zda se tedy tyhle věci s tělem dějí i ve dny, kdy chceme tělu dopřát klasickou očistu. Pravda je taková, že pokud si čas od času uděláte lehčí den, nic se nestane. Tělu prokážete službu a detoxikačním režimem tělu prokážete službu, zbavíte jej nečistot. V takové dny je dobré hodně pít, jíst ovoce a zeleninu, dělat si zeleninové šťávy, někteří popíjejí čistý kuřecí vývar. Problém by nastal zcela určitě tehdy, pokud by se takové jednání stalo dlouhodobou záležitostí. Tak jako auto neujede 100 km s pěti litry paliva, když potřebuje deset, taktéž tělo neumí fungovat 24 hodin na 900 kcal, když potřebuje 1500. Auto se zadrhne a nejede. Tělo se zadrhává postupně. Pomalu. Ničí se. Pojďme si vysvětlit, co se děje v těle. Laicky, jednoduše, bez žádných uměleckých a vědeckých výrazů ☺ 

Nejčastější chyby ve vašem stravování.
  1. Zásadní chyba začíná hned ráno. Snídaně o jednom ovoci je málo. Proč? Tělo na rozjezd potřebuje pořádnou dávku energie, aby pochopilo, že má nastartovat metabolismus. Jeden banán? Za půl hodiny tělo nemá co dělat.
  2. Večeřet naposledy v 18 hodin, když chodím spát ve 23, je špatně. Proč? Jste aktivní dalších 5 hodin bez jídla. Pak jdete spát. Pokud se probouzíte v 7 ráno, je to plus 8 hodin. Čili od večeře do snídaně  jste 13 hodin bez jídla. To je více jak půl dne. Sice v noci spíme, ale stále dýcháme, stále nám tluče srdce, stále fungují orgány, stále se v našem těle něco děje = metabolismus se na večer zpomalí, ale nezastaví, funguje pořád. 
  3. Obědvat a večeřet jen zeleninu není ideální. Proč? Takový zeleninový salát je ohromná pochutina. I já bych jej mohla jíst pořád. Saláty jsou vděčné. Příprava je rychlá, nenáročná, smícháte, co máte po ruce, ale nikdy byste neměli zapomínat přidat do salátu také bílkoviny nebo sacharidy. Zeleninové saláty jsou plné vitamínů, minerálů, ale zde to také končí. Dodávají tělu velmi málo energie a my už víme, že energie je potřeba. Zeleninu v žádném případě nevynechávejte, ale kombinujte, abyste za půl hodiny už zase neměli hlad. 
Pokud se v tomto článku poznáváte, mám pro vás jedinou radu. Co nejdříve začít s nápravou vašich stravovacích návyků a vaším metabolismem. Pokud cvičíte, je jasné, že vám jde o vybudování svalové hmoty, která vám má ve spalování tuku pomoci. Dnes jste ale pochopili, že jste výše popsaným jednáním dělali spíše opak. Hladověním nikdy nedocílíte toho, aby jste se ze všeho nejdřív zbavili tuků. Jelikož tělo si v zájmu záchrany života bude tuky tvořit i z toho minima, co mu dopřejete. Pořád dokolečka. Takže abyste docílili opaku a namísto svalů, které pro spalování nepotřebného tuku kriticky potřebujeme, je potřeba dostatečně a zdravě jíst, nehladovět a rozumně cvičit. Jen tak nebude mít tělo absolutně žádný důvod dělat si tukové zásoby a pojídat vlastní svalovou hmotu, protože bude vědět, že se mu včas energie dostaví, nebude strádat a pokud bude potřebovat, bude mít dost času i síly vytvořit si další potřebnou energii z tukových zásob, protože nebude čelit nouzovému režimu, které mu přikazuje právě nízkokalorické stravování, hladovění. 

61 komentářů:

  1. super článek :) dříve jsem nejedla později než v 5 hodin, a teď vím že je to naprostá blbost!

    OdpovědětVymazat
  2. pravdivé :) přesto je kolem mě spousta lidí co tomu nevěří a radši drží hladovky :/

    OdpovědětVymazat
  3. Super popsano...mela bych denne snist 1700 kcal, kde z toho je potreba asi 130g proteinu, mam teprv 70g, jasne jeste den nekonci, jsem u 1520kcal, ale kdyz na to tak koukam, tak tuku uz mam 67g....- pouzivam tabulku dostupnou na netu, pro zacatek, at mam rpehled co a jak..takze by me bodlo popostrcit co jist s hodne proteiny ale zaroven minimum tuku....dekuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. je mi jasné, že ono to často nejde najednou, ale je skvělé se k tomu postupně pomaličku dopracovat. Ono to svým způsobem funguje i obráceně. Ten kdo má problémy s menším kalorickým příjmem, měl by se postupně pomalým ubíráním postupně dostat na menší číslo, aby to nebyl takový šok. Ne každý je to schopen zvládnout naráz a není to ostuda. Už týden o tom připravuji článek, který sjem chtěla dát už v pondělí, ale furt není čas... snad již brzy :)

      Hodně bílkovin a málo tuku má například tuňák, řekla bych, a kuře. Obzvláště prsa, stehna bývají tučnější :)

      Vymazat
    2. Také mi velice dlouho trvalo naučit se doplnit bílkoviny, jím maso velmi velmi málo, o to je to těžší, ale jde to. Je třeba myslet na to, ke každému dennímu chodu bílkovinu přidat. Co jím já a doporučuji: šmakoun - opravdu výborný je meruňkový (ale existují i ochucené - mexico, s hlívou, novinkou je kakaooříškový krém se 70 % šmakouna), krůtí šunka 2 % tuku, odtučněný tvaroh, mozzarella light, cottage cheese, občas ricotta, ryby - filé, pstruh, losos, tuňák, ze zeleniny brokolice, sója, občas proteinová tyčinka na svačinku či po cvičení, nebo proteinový nápoj. Výborné na doplnění bílkovin jsou Olomoucké tvarůžky, kvůli tomuto jsem je zařadila do jídelníčku, i když nesnáším tu jejich slanou chuť a samozřejmě "pach", ale když se doplní zeleninkou, jde to :o) A zapomněla jsem na luštěniny - hrách, čočka, cizrna. Omlouvám se za delší příspěvek, ale snad pomůže těm, kteří maso jako já moc nemusí. Jitka

      Vymazat
    3. mam tepomer teprv od soboty, tak zjistuji kolik spalim kterym levelem. mam je odcvicene vsechny a cekam na extreme shred, tak mi nezbyva nic jineho, jedine opakovat :-) U 1.levelu jsem spalila necelych 200kcal, u 2.levelu taktez, coz me se priznam rpekvapilo, protoze me prijde tezsi teda...ale tady se chci zeptat,znamena to, ze kdyz cvicim ten den, mela bych k tem 1700kcal, ktere snist denne musim pridat jeste tech 200kcal?!?Takze celkem v den kdy cvicim 1900kcal?!? nebo je to v muj prospech a mam se drzet tech 1700kcal?

      Vymazat
    4. Prosím kde najdu tabulku abych mohla také vyzkoušet.Děkuji

      Vymazat
    5. Doporučuji kaloricketabulky.cz, je tam více potravin jak na STOBu, který je také možné využít.

      Vymazat
    6. TAky doporučuji- kaloricketabulky, pomohly mi probrat se a vidět, co dělám v jídle špatně

      Vymazat
  4. je to úplná pravda, ja som dala týmto spôsobom-nehladovania dole už 18kg za dva mesiace a pokračujem. Chudnutiu zdar :D

    OdpovědětVymazat
  5. takže muže být i ,,tlustý,, člověk jakoby podvyživený?...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. de facto ano. Už jsem tohle označení slyšela.

      Vymazat
    2. Ahoj Holky, tlustý člověk může být podvyživený. Ráda jsem koukala na pořad Jste co, co jíte. Myslím, že Havlíček je odborník ve svém oboru (i když on to už asi celkem přehání,...), jen chci říct, že když tam byli tlustí lidi, že z 80 % jim říkali, že jsou podvyživení. že nedostává jejich tělo tolik živin, co by potřebovalo... takže tlustý člověk je opravdu často podvyživený. Katka.

      Vymazat
    3. tak to je paráda protože když si napíšu seznam co sním za celý týden (jako ve jste to co jíte to vše vyložily na stul) zjistím asi že patřím do skupiny ,,podvyživených,, z čehož ve svých 24 letech fakt radost nemám...

      Vymazat
    4. ano je to pravda, casto o tom vravia aj v relacii "extremny premeny-druha sanca na zivot" chodi to kazdy pondelok na markize o 21,30 kto sleduje vie o com pisem, velmi odporucam :-)
      takisto to bolo spominane aj v relaciach od Jillian - lose it with Jillian, alebo aj the biggest loser, ano aj clovek s nadvahou 100kg trpi podvyzivenim ...

      Vymazat
  6. Krásně a pravdivě napsané. Taky jsem dřív jedla málo než jsem měla a dnes jim celý den něco (samozdřejmě zdravě) a jde to samo :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Moc pěkně napsané - má to hlavu a patu, je to srozumitelné i pro naprostého začátečníka. Tohle dám určitě přečíst mamce, u které mi vadí, že jí jen dvakrát denně..

    OdpovědětVymazat
  8. No jo přesně článek o mě :-( Ale už se snažím přidala jsem hlavně na sacharidech(chlébíky, přílohy...), protože jsem je držela dá se říct na 0, ale jak už jsi psala bez výsledku ...teď se maličko děsím že přiberu, tak mi držte palečky ať to zvládnu a moje tělo se vzpamatuje z toho jak jsme ho trápila :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus přidávat poamličku a opatrně. Tělo nezažije takový šok a bude to ok. Když to navýšíš najednou, tak to bude zlé. Pomalinku :)

      Vymazat
  9. no zatím jse na cca na 170g sachru tak jsem to snad nepřidala moc rychle papání si plánuju v kalorických tabulkách tak 2 dny dopředu ..no snad to pujde

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že ne. Já najednou přidala na 115! Spočítal mi to přímo odborník, ale mám strach, co to udělá. Já je měla hodně nízko.. Prostě říkal, že moje tréninky jsou hodně náročné a tohle je palivo.. I když zdraví jedinci to normálně jedí a i většinu z toho prosedí a nejsou vůbec tlustý.

      Vymazat
  10. Nikki si super, už dlhšie ťa sledujem :-) chcem sa spýtať, čo hovoríš na to keď mám sedavú robotu - sedím v nej 12 a pol hodinny denne 15 x do mesiaca - veľmi ma to trápi lebo len priberám na zadku aj keď vo voľnom čase tých ostatných 15 dní cvičievam tak hodinu denne. za posledný rok som pribrala už 5 kg Preto neviem že či mám do seba za každu cenu pchať jedlo 5 x do dňa - veď len sedím, nerobím žiadnu aktivitu :(

    OdpovědětVymazat
  11. Svatá pravda, já to říkám pořád! Všem svým kamarádkám, co jedí 4000 kj denně a diví se, že já jím skoro dvakrát víc a hubnu :D

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj, Dekuju moc za clanek, chtela bych se zeptat na jednu vec, jestli ten prijem kalorii v hodnote bazalniho metabolizmu, ktery by zena mela prijmout, je to suma kalorii prijatych za den, nebo rozdil prijatych a spalenych kalorii ?? Viktorie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bazální metabolismus je pouze a jen nejnižší možná hranice bez dalších aktivit. To znamená, pokud máš velké vypětí přes den, nemusíš se bát bazál o pár set kalorií navýšit. tělo si s tím poradí. :)

      Vymazat
  13. Taketo články si rada čítam, lebo sama veľa krát pochybujem, či jem správne a stále hladam nove a nove članky na tuto temu (chcem mať akusi istotu). Kedysi som malinko jedla no teraz som dostala trochu rozum. Mam bazál 1550 a pomalicky sa ho snažím dosahovať a aj prevyšovať( no nie vždy sa mit o dari), kedže sa snažím aj cviciť. Je to niekedy náročne , hlavne co sa týka nákupu potravin:D Ako študent musim premýšlať, čo si mozem dovoliť a co nie a hlavne, aby toho bolo veľa, ked musim jesť veľa:D Ale je to naozaj skvely pocit, keď cez den necítim hlad a viem, že mozem veľa jest:)a hlavne zdravšie !:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. určitě je ona snaha se bazálu přiblížit lepší, než se na to vykašlat. Vedeš si skvěle :)

      Vymazat
  14. Mně teď můj chlap řekl, že nechápe a přijde mu divný, že si musím přidat na jídle, abych hubla. Nechápe, že když jím moc málo, tak neredukuji tuk, ale můžu pálit svaly. Ten jeho výraz, to mě naštvalo. Jako joo jasně, teď si budeš žrát a budeš si myslet ještě, že zhubneš. K nasr..ní!
    Laura

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Matematika těla je jiná, než matematika lidí. Auto mu s větším motorem taky víc sežere, tobě tělo s větší svalovou hmotou taky :)) Jen se ukaž, on pochopí :)

      Vymazat
    2. Hm, mě zase ten můj prudí, že když jsem zhubla na cm, tak proč nehubnu i na kg a abych se dostala pod 60 kg. Nedokážu mu vysvětlit, že váha zase tolik nehraje roli jako míry - žije v zajetí bulvárního světa.

      Vymazat
    3. To tě tvůj drahý převažuje či co? Nechápu.. Jde hlavně o tvůj pocit a to, jak vypadáš, pro to jsou cm důležitější než váha, tak mu prostě řekni, že máš 59 a bude spokojenej, když mu na tom tak záleží.

      Vymazat
    4. Teda upřímně řečeno, kdyby mi ten můj kecal do toho, kolik mám vážit, nebo kolik mám jíst, tak asi poputuje i s kufrem. Ještěže mám chlapa, který je rád, že se konečně pořádně najím a i když mě v hubnutí podporuje, je vlastně spokojenej, když jsem spokojená já.

      Vymazat
  15. Přesně! Tohle zamrzelo, jinak je báječnej :-D Právě s tímto mám dost zkušeností, o čem jsi psala..A ted mi to potvrdil i odborník, tak přidávám.. Na zítřek jsem málem nevymyslela jídelníček. Podvědomě se bojím, abych nepřibrala na druhou stranu, věřím, že se to ustálí během 14 dní..

    OdpovědětVymazat
  16. Holky nemate nekdo tip na tabulky s kalorickymi hodnotami, jsem hrozny flink, idealne do mobilu, asi vim, v cem u me bude zakopany pes, spatny stravovani a pak se ve cviceni muzu strhnout a je mi to stejne k ...., diky moc, P.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. http://www.kaloricketabulky.cz/

      Tam si zadas svoje udaje, vypocita ti to bazalni metabolismus, dle toho si korigujes denni prijem/vydej. Vybiras z databaze potravin i aktivit.
      Katka

      Vymazat
    2. Já je mám i v mobilu, což je fajn...já jím přes den poměrně dost menších porcí, takže to nosit v hlavě, dokud nezasednu k počítači, to bych se zbláznila :D

      Vymazat
  17. Omlouvám se, jestli to sem nepatří, klidně to Nikki smaž, ale chtěla jsem se zeptat: Chytla jsem angínu a krom jiného je tělo příšerně vyčerpané, potřebovalo by do sebe dostat nějakou energii (shodit skoro čtyři kila za dva dny je mooc a včera jsem si musela dát nedobrovolný sedmikilometrový pěší výšlap ve sněhových závějích k doktorce a zpátky, to taky moc neprospělo), ale zároveň není schopno nic moc strávit, skoro ze všeho je mi šoufl. Momentálně "jedu" na jahodách, kouscích suchých cereálních housek a cole (krom vody jediné co můžu pít). Doktorka mi akorát schválila tu colu a řekla, že mám jíst studené/vlažné věci, ale to je tak všechno. Máte někdo podobnou zkušenost? Co vám pomohlo? Předem děkuju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paní doktorka má pravdu. Já když byla na počátku těhotenství, tak jsem taky nic nemohla pozřít. A teplé už vůbec ne. Také jsem jedla jen "studené" věci. Dělal mi dobře mléčný koktejl třeba, ten jsem v žaludku udržela. Určitě se snaž pít, to jídlo doženeš, až ti bude lépe, vím že moc nechutná. Bašti co zvládneš, ono toho moc při nemoci nezmůžeš. Brzy se uzdrav :)

      Vymazat
  18. Ahoj, možná mi tady někdo poradíte. Zapisuji si to co sním na stobklubu, nejsem pod svým bazálem (mám ho několikrát změřený na bodystatu), jím pravidelně, každý den cvičím, ale k večeři se většinou dostanu až třeba kolem 20 nebo i později, záleží, jak se dostanu domů, takže už nechci jíst nic těžkého, protože chodím spát kolem 21, max o půl 10 a s plným břichem se mi špatně usíná a v noci se budím. Takže si k večeři dávám zeleninový salát s něčím (vajíčko, krevety, tuňák, ...), zasytí mě to a dobře se mi potom spí, ale poslední dobou se mi stává to, že když ráno vstanu (v 5) a jdu na autobus, tak je mi trochu mdlo, snídám až v práci, což je někdy kolem 6, před odchodem to nestíhám, musela bych vstávat před 5. Může to být malou večeří? Tím, že to tělu už toho na ráno moc nezbylo? Jinak se můj příjem pohybuje okolo 7500kj (1790kcal). Děkuju, Tereza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Terezko, nemlže to být způsobeno prostě nízkým tlakem? Pokud dodržuješ svůj bazál, mělo by to být fajn. Nicméně můžeš vyzkoušet si dát na večeři něco jiného kromě salátu a uvidíš, jak ti bude ráno. Pokud máš pocit, že je to z lehké večeře, tak prostě zkus přidat. Pokud se stav ráno nezmění, je to podle mne tlakem. Únavou. Možností je více.

      Vymazat
    2. Ahoj Nikki,
      možná by to tím být mohlo, protože o víkendu jedu stejný režim, ale ráno nevstávám tak brzo a spíše si poležím, tak má tělo asi čas si to srovnat. Uvidím, jak dlouho to bude trvat, když by to nepřešlo, tak přidám na večeřích. T.

      Vymazat
  19. Mám taky dotaz. Můj bazál je cca 1300 kcal. Dřív jsem používala kalorické tabulky, abych jedla vyváženě, ale stávalo se mi, že jsem celkovýho příjmu nedosáhla. Ne že bych úmyslně nejedla, prostě už jsem byla sytá. Dávám si velké snídaně, pravidelně jím a svačím, po cvičení doplním bílkoviny a sacharidy, ale někdy mi ještě pár kalorií "zbývá", i když už jsem najezená dost. Je to problém? Nikdy jsem nedržela hladovky, jím odjakživa vyváženě, tak akorát, abych neměla hlad. Díky za odpověď :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kolik těch kalorií ještě "zbývá"?

      Vymazat
    2. Maximálně do 1000 kJ, ale většinou míň.

      Vymazat
    3. to není tak strašné, ale zkus pomalinku navyšovat, klidně o 50kcal/ 200KJ :) Pomalinku, kousek po kousku, jak by řekl můj syn :)

      Vymazat
    4. Podle mě na doplnění kj jsou super ovocné džusy s vlákninou, ale 100 % :) né, žádné šmelené plné éček a vody :) Anet

      Vymazat
  20. Ahoj Nikky, skvělý článek, mám s tím docela problém. Mohla bych se tě zeptat, ohledně výpočtu bazálního metabolismu, jestli máš nějaké stránky, nebo vzorec na výpočet, který je podle tebe co nejvíce přesný, nebo který odpovídá? Mě to vychází pokaždé jinak. Děkuji!

    OdpovědětVymazat
  21. Skvělý článek. Nejlepší je, že všechno vím, jen to dodržování je občas problém:-). A takovéhle články udrží člověku motivaci, moc díky! Nejsem se sebou spokojená už dost dlouho, ale čekala jsem na nějaké nakopnutí. A našla jsem ho tady;-). Začala jsem cvičit a přestože se mi z počátku moc nechtělo, baví mě to čím dál víc, přestože na váze se to zatím příliš neprojevuje. Z jídelníčku jsem vyřadila věci, které ničím neprospívají, ale ještě tam cítím jisté rezervy- hlavně v pravidelnosti a porcích. Zatím se snažím nepropadat panice, když se váha nehýbe (anebo když jásám nad ztraceným kilem a druhý den je zpět- ale nedovedu se vážit jen jednou týdně), a nepanikařím hlavně díky cvičení- protože se po něm prostě cítím lépe, přestože vypadám stejně:-), a díky tobě, protože tady nacházím tu správnou podporu a uklidnění, o kterou se stydím ucházet kdekoliv jinde. Vidím tu, jaké dělám chyby, ale vidím také, že vše se dá zvládnout. Děkuji moc!! Jana

    OdpovědětVymazat
  22. Jojo, touhle transformací jsem si taky prošla a je to skvělý se moct po x letech konečně pořádně najíst a ještě nemít výčitky (nejhorší byl ten začarovanej kruh, že jsem si defacto vybírala mezi hladem a výčitkama, psychika je někdy sviňa).

    Akorát k těm prázdným kaloriím - to je celkem dost používaný termín, ale znamená to trošku něco jiného, než píšeš ty. prázdné kalorie jsou spíše různé oplatky, bonbony, dortíky apod. Prostě potraviny, které nám dají jen energii (hlavně jednoduchý cukr) a k tomu žádné další živiny, vitamíny, minerály, vlákninu apod. To se ale rozhodně nedá říct o zelenině, ta je pravý opak toho, co se dá označit prázdnými kaloriemi - energetickou hodnotu moc velkou nemá, ale nutričně je pro tělo dost přínosná. Chápu, že jsi chtěla vysvětlit, že samotná zelenina k jídlu nestačí, a to je pravda. Jen jsem chtěla upřesnit ten termín, aby to třeba někoho nemátlo, protože často se říká, že prázdné kalorie by se měly vynechat zcela, což by u zeleniny byla celkem hloupost :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jojo, máš pravdu, proto jsem napsala, že tomu tak říkám já a ještě to dala do uvozovek... mě totiž lepší slovo fakt nenapadá :D Nebo ne lepší, ale jiné :P

      Vymazat
  23. Fakt mám jist 1631kcal?? Wow u jill mi nahodil program 1500 a furt mám trocha problém váha mi šla nahoru ale cm pomalu jdou dolu..mám větší váhu než před Vánoci ale zapnu šaty který jsem o Vánocích koupila a nedopla...

    OdpovědětVymazat
  24. Můžu se zeptat, co si myslíte o bílkovinných dietách typu ketodiet nebo dukanova bílkovinná dieta? Jsou založené na nízkokalorické bílkovinné stravě prakticky bez sacharidů. Právě ji držím, ale teď nevím, jestli nepřejít na normální stravu a pokud ano, jak to postupně navýšit, abych nepřibrala to, co jsem pracně zhubla. Po dobu diety pravidelně denně cvičím - posilování, kardio. Ale tento týden přes veškerou snahu (a že jsem si zrovna tento týden dala do těla a těšila se na hezký váhový úbytek) úbytek skoro nic. Jak se píše ve článku, cvičím jak divá, jím jen nízkoenergetické bílkoviny či koktejly a pěkně mě to štve (slabé slovo), protože ji držím už přes měsíc a výsledky zas tak skvělé nejsou :( Asi už si na to tělo zvyklo :( Nechci si zničit metabolismus, ale nevím, jak z toho ven. Jsem prostě blbá, no :( a stydím se za sebe.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strava bez sacharidů je vcelku známá, říká se jí "sacharidové vlny". A dokonce se doporučuje, ale jen ve velmi krátkém intervalu... 3,5 a 7 dní. Základem je aby se sacharidy navyšovaly postupně, ne naráz, jelikož pak hrozí ukládání tuků, jojo efekt. čili by bylo fajn vědět, na jaké hladině sacharidů v gramech teď jsi. Já o sacharidových vlnách přečetla dost, ale stále jsem se tomu nevěnovala jakože naplno, takže jen vím, že by se mělo přidávat zhruba 50g sacharidů za den. nez se dostaneš na svoji původní hodnotu... zkus si projít i google, určitě jsou tam návody , jak bezpečně sacharidovými vlnami projít :)

      Vymazat
    2. Předně děkuji za reakci :)
      Tahle dieta, co držím je trochu něco jiného. Pracuje na principu ketozy, denní příjem sacharidů nepřekračuje 50g (já mám obvykle cca 35g). Pijí se jen proteinové nápoje, či jí nízkotučná proteinová jídla (tvarůžky, cottage, kuřecí prsa a pod.) + povolená zelenina v omezeném množství. Tělo by mělo přepnout na čerpání energie z tuků přes ketony. Toliko k teorii. Sacharidy se necyklují. Ze začátku jsem hubla dobře, cca 2kg za týden, teď to nějak stagnuje a já se bojím, že jsem si snížila metabolismus a tělo už se tomu všemu brání. Jsem prostě blbka, no, ne, že by si člověk o důležitosti dostatečného přijmu potravy nepřečetl NĚKOLIK článků. Ale znělo to tak rozumně... K tomu jsem skoro každý den cvičila, někdy i 2x denně. Teď si říkám, že jsem to asi pěkně po... Jak z toho ven? Když začnu jíst nárazově sacharidy, tak to hned všechno naberu. Myslíš, že bych to mohla zkusit vzít zpět právě přes ty sacharidové vlny? Promiň, myslím, že takovýchto přihlouplých zpráv musíš číst denně mraky :(

      Vymazat
    3. Nene, v pohodě :) Já jsem ti předtím rozuměla, jen jsem to asi rychle napsala, chtěla jsem napsat, že mi to ony sacharidové vlny připomíná :) Ono tam taky lidi začínají na nule. a pak postupně navyšují. Ono to zabírá, ale zpětně se k sacharidům člověk musí dostávat velmi pozvolna a opatrně, jinak vlastně veškeré to usílí přijde vniveč., Já kdybych se do toho zapletla tak jako ty , tak bych opravdu využila systému toho, jak se popisuje v sacharidových vlnách. Prostě sacharidy pomalinku navyšovat. To je právě ono, že to je to umění a tělo se z toho pak nezblázní... pomalinku a půjde to. Jestli to držíš nějak už dlouhodobě, tak bych tu dobu navyšování nějak prodloužila, aby to nebylo naráz...:)

      Vymazat
    4. Díky moc za radu :)
      Miluju tvůj blog, jsi mi velkou inspirací :)))

      Vymazat
  25. Dobrý den, chtěla bych se zeptat na menší radu. Můj bazální metabolismus mi vyšel na 6648KJ a 1589kcal. Už výše v článku se ptala slečna na stejnou otázku ale nenašla jsem odpověď. Pokud bych chtěla začít hubnout a budu cvičit Jill 30DS například. Tak musím zvýšit můj příjem o těch počet kcal kolik spalím tím cvičením? Mám v tom nejasnost. Předem děkuji za odpověď. Hezky den :)

    OdpovědětVymazat
  26. Ano, je to tak... ale pro bližší vhlédnutí do problematiky si přečti ještě tento článek, abys viděla a pochopila :)
    http://mojetelo.blogspot.cz/2013/12/1-kilo-tuku-7000-kcal.html

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)