Speciál o stravování pro začínající

Není dne, kdy bych neobdržela e-mail, ve kterém se mě začínající dotazují, jak se mají stravovat, kolik čeho sníst, zda je nutné počítat kalorie apod. Pro nás zběhlejší už je tohle téma možná zbytečné, ale já chápu, pro vás začínající je tahle oblast nová a vše nové bývá pro lidi neznámé. 

Všechny začátky jsou těžké. Na to se připravte. Snadno si vyměníte povlečení nebo změníte značku čaje, ale  změna tohoto rázu vyžaduje cílevědomost. Dodržováním pár základních pravidel se můžete dostat o kus dál a blíž ke svému cíli. Pojďme se tedy podívat na vaše dotazy, na které vám nejčastěji odpovídám. Nečekejte žádné závratné a odborné výrazy a čtivo, ale spíše postřehy obyčejného člověka, který to vidí následně ☺

Kolik si toho mohu dovolit sníst?
Správná otázka spíše zní, kolik minimálně toho sníst, abychom tělu neubližovali a hubli. Přestože bylo napsáno snad tisíce článků, ještě stále si někteří myslí, že když budou na dietě o 700 kaloriích, zhubnou. Nutno si uvědomit, že vaše tělo nebude normálně fungovat na tak nízko kalorické stravě jen proto, že vy jste se rozhodli. Existuje sice šance, že zhubnete. Ale pokud zhubnete, je zde 100% šance, že shozená kila v krátké době naberete zpátky, navíc s nemilým bonusem pár kil navíc, které si tělo pro sebe vytvořilo na případný další takto podobný šok v rámci nízko kalorické stravy. Nesmíte se za tohle na své tělo zlobit, protože taková reakce je pro něj zcela automatická, logická a taky je to obranný krok k možnému dalšímu takto hulvátskému jednání z vaší strany. Myslíte si, že vám se to nemůže stát? Víte, neexistuje nikdo, komu by se tento systém podařilo oblafnout bez následků. Jediná správná cesta k hubnutí je ta, při které prostě budeme jíst. 

Takže jaké je to správné číslo? Dříve nebo později se setkáte s pojmem "bazální metabolismus". Tento pojem určuje, jakou minimální kalorickou hodnotu bychom měli tělu denně zajistit. Taková hodnota není pro každého stejná. Odvíjí se od pohlaví, věku, váhy, výšky a také délce sportovních aktivit. Prosím vás, ano, délce sportovních aktivit. Často mi píšete, že byste rádi věděli, kolik za celý den spálíte kalorií, abyste poté věděli, jak se stravovat. Tyhle počty úplně hoďte za hlavu a soustřeďte se pouze na aktivitu, která je pro tělo jakýmsi bonusem a tím je čas věnovaný sportu či jinému pohybovému vypětí. Myslet si, že se můžu dnes víc nabaštit je proto, že jsem utřela prach nebo umyla haldu nádobí, je zcestné. 

Svůj bazální metabolismus vypočítáte například zde. Samozřejmě, že jde o přibližné číslo a daleko přesnější výpočty by vám sdělil test na Bodystatu. Nicméně si myslím, že i tento jednoduchý vzorec vám bude do začátku stačit, stejně jako stačil milionům dalších. Pokud je tedy váš "bazál" například 1450 kalorií, neměli byste pod tuto hranici se svým kalorickým příjmem chodit. Dokonce mu neublíží ani mírné zvýšení. 

Musím si počítat kalorie? 
Pokud jste navštívili výživovou poradkyni, která vám sestavila jídelníček, tak samozřejmě máte o tuto starost méně. Pokud však nemáte na takového poradce finance, nezbývá nic jiného, než si kalorie počítat. Rozhodně to není celoživotní záležitost, jak si mnohdy většina myslí. V počátcích se bez počítání neobejdete, ale později sami poznáte jak vypadá ta správná porce a naučíte se odhadovat. 

Navíc, jak chcete vědět, kolik jídla doopravdy sníte, když nebudete mít představu o jejich váze či kalorické hodnotě? Udělejte si jednodenní test. Pište si kolik čeho sníte, večer věnujte tomu, že si všechno důkladně spočítáte, žádné podvádění, jde o vás. Možná, že dle tohoto testu pochopíte a budete nemile překvapeni. Je hodnota vašich kalorií z tohoto dne nižší nebo výrazně vyšší než váš bazální metabolismus? Pak je tady něco špatně. A mělo by se na jídelníčku zapracovat.

Mám denně přijmout 1600 kalorií. Když jde tedy jen o kalorie, tak je přece jedno, co sním...
Velmi mylná představa. Nejsou kalorie jako kalorie. (Ani ten toaleťák není jeden a ten samej, co?) Daleko důležitější než samotné kalorie je jejich výživová hodnota. Člověk, který si dá na snídani celou čokoládu, nemůže očekávat, že bude hubnout stejně jako člověk, který si dá ráno plnohodnotnou zdravou snídani o stejné energetické hodnotě. Takto to prostě nefunguje. Ano, jsou to stále ty samé kalorie, ale ono jde také o jakousi kvalitu oněch kalorií. Správné kalorie vám mají dodat zdravější sacharidy, bílkoviny, vitamíny, mají vás zasytit a nedělat s cukrem ve vaši krvi to, co by s vámi udělal booster na pouťové atrakci (nahoru, dolů, nahoru, dolů... no fuj!)

Nedovedu si představit jíst zrní. Zdravá strava mě děsí.
Já vím. Upřímně, když někdo řekne, že si dá k obědu jáhly nebo pohanku, nebo že si ovesné vločky na snídani zalil mlíkem, můj žaludek dostává reflex už jen z oné samotné představy. Takže vám naprosto rozumím. Ale! Těch možností jak se zdravě stravovat je daleko více a určitě se nemusíte trápit pro vás nepříjemnými variantami. Naštěstí máme různé druhy celozrnného či tmavého pečiva, tvarohové pomazánky, které si při trošce šikovnosti můžeme připravovat sami, máme ovoce, zeleninu, různé mléčné výrobky, apod. Udělejte si zdravý jídelníček tak, aby vám chutnal. Budete-li do něj na sílu cpát ony moderní vymoženosti potravin, které nedokážete pozřít, pravděpodobnost, že se na zdravý jídelníček vykašlete a vzdáte to, je dost vysoká. Ze stravování musíte mít za každou cenu požitek ☺

Rodiče mi nachystají plný talíř nevhodného jídla a já jej musím sníst. Jak jim vysvětlit, že to jíst nechci?
Takové dotazy mi chodí převážně od mladších ročníků, tedy od slečen, které se ještě stravují doma. Vlastně podobná situace je i ve školním stravování. Chápu, že s rodiči je to občas potíž a ve škole oběd zase nestojí za nic. V první řadě, je skvělé, že za každé situace přemýšlíte nad tím, jak z onoho problému vytřískat to nejlepší ke spokojenosti obou stran. Ne každý má to štěstí, kde pro něj rodiče připravují oběd navíc. Ale pro vás ostatní možná jedna malá rada. Co takhle poprosit rodiče, aby vám namísto knedlíků udělali raději trochu brambor či rýže? Poprosit, zda by jste nemohli dostat brambory nepolité tukem z pánvičky? Vím, že je to těžké, ale zkuste, co se dá. Pokud vám babička naloží talíř (tedy často je to spíše půlka hrnce), rozdělte porci na dvě poloviny a dejte si jen jednu. Moje babička je také neodbytná a nutí mě sníst všechno, co naložila. Vždy jen mile poprosím, ať mi zbytek zabalí, že si jej odnesu. Celá nadšená mi sice toho dá nakonec ještě víc, ale koneckonců je spokojená a já taky. Jak s balíčkem doma naložíte, už nechám na vás ☺ (haf, haf)

Jím poctivě 5x denně, ale přesto mám občas mezi jídly hlad.
Může se to stát. Téměř vždy se jedná o pocity hladu dopoledne mezi snídaní a svačinou nebo mezi svačinou a obědem. Záměrně píši "pocit hladu", jelikož si jej často pleteme se skutečným hladem. Ten "pocit" vás při změně jídelníčku může překvapovat docela často, protože tělo bylo navyklé na jiný režim a jiný systém stravování. Přesto se může stát, že budete mít skutečně hlad. Dvě hodiny po svačině zjistíte, že se vám žaludek svíjí hlady a oběd prozatím v nedohlednu. 

Pamatujte si další základní pravidlo. Nikdy nenechte tělo hladovět. Dejte si něco malého, abyste utišili potřebu těla, které vám dalo najevo, že mu došla "šťáva", a aby pro vás bylo snadnější a příjemnější překlenout onu dobu, než oběd nastane. Pokud se tohle hladovění bude dít častěji, popřemýšlejte nad bohatší snídaní či svačinou. Tělu to množství, které mu dáváte, pravděpodobně nestačí. Tento jev se může objevovat hlavně v období, kdy si cvičením začnete budovat první novou svalovou hmotu, která donutí, zcela logicky, tělo více spalovat. A o to tady běží ☺

Neumím snídat.
Naučte se to.

Nemám čas snídat. Musela bych vstávat o hodinu dřív a to dělat nebudu.
Ano, i takové odezvy se mi v e-mailech dostane, když ženám vysvětlím benefity a důležitost snídaně. Po takové reakci e-mail mažu, protože mi tím de facto dotyčná sděluje, že se přizpůsobovat nebude, že nechce. A když nechce vlastník těla, těžko něco zmůže naprosto cizí člověk. 

Všichni víme o důležitosti snídaně. Když ráno posnídáme, dáváme tím tělu jasnou instrukci: "Dobré ráno, vstávat! Tady máš palivo, nastartuj metabolismus a spaluj." A co dělá tělo, které nemá na čem fungovat? "Spaluje", doslova se dře a ničí samo sebe. Bere si energii z míst, které mají být zachovány. Takže dámy, nevím, k čemu je zapotřebí takového luxusu jako je hodinová snídaně, jelikož já jsem schopna za 5 minut připravit snídani pro sebe, syna a ještě svačinu do školy. Když to nejde jinak, snídám během příprav k odchodu do práce a do školy. A aby to nevyznělo příliš egoisticky, funguje takto tisíce žen, které mají těch dětí i víc. A ještě běhaj kolem svého partnera a možná i psa. 

Nikde není napsáno, že musíte snídat do 5 minut po probuzení. Pokud se vám to hodí, snídani si dejte i třeba za půl hodiny, nejlépe do hodiny po probuzení. Zkuste to hned od zítřka a bez výmluv a uvidíte, že to jde!!! ☺

Přes den se držím, ale večer mám neskonalé nutkání sníst všechno, na co narazím. Co s tím?
Problémem žen je prý jíst pokaždé, když potřebujeme utlumit jakési psychické výkyvy. Máte například hodně starostí, plnou hlavu věcí ohledně zkoušek nebo práce, nebo se stačí jen nudit a problém "večerního záchvatové přejídání" je na světě. 

Velmi častým důvodem takového jednání ale bývá spíše chyba ve stravování. Všeobecně platí jakési pravidlo, že pokud jsme během dne správně jedli, neměli bychom se večer s takovými stavy vůbec setkávat. Pokud tomu však je, přes den bylo něco špatně. A chyba může nastat hned ráno - nenasnídáte se. Nebo jíte málo. Nebo šetříte na svačinách. Nebo je úplně vypouštíte. Zkuste se zpětně zamyslet nad svým stravovacím režimem. Také jsem to musela kdysi udělat. Také jsem mívala nutkavé představy, že musím 3x za 10 minut prošmejdit ledničku, spíž a nakukovat do skříněk pro jídlo, o kterém jsem se už několikrát přesvědčila, že tam není. Dnes mám spíše opačný problém a to, donutit se vůbec do večeře ☺ 

Začala jsem hubnout, ale jsem úplně bez energie. Cítím se slabá.
Co vám tělo říká tím, že se takto cítíte? Že mu chybí energie. Co je pro tělo hlavní energický zdroj? Sacharidy. Je prima jíst zeleninové saláty, ale pamatujte si další pravidlo. Zelenina není jídlo. Zelenina je skvělým doplňkem vašich jídel, ale i když zaplácne žaludek a dodá tělu vitamíny, je příliš nízkým energetickým nabíječem pro vaše fungování.  V dopoledních hodinách zkuste znatelně navýšit ve stravě sacharidy (ne čokolády), účinek by měl být vcelku rychlý ☺

Kolik sacharidů, bílkovin a tuků bych měl denně přijmout, když chci zhubnout a v jakém poměru? Všude se o tom mluví a já v tom mám zmatek a děsí mě to.
Tělo potřebuje jak sacharidy, tak bílkoviny a tuky. To je bez debat. Vyloučením čehokoli z jídelníčku je chybou. Ale opravdu se chcete na samém počátku zaobírat něčím tak složitým, jako je poměr živin, jejich gramáž, když ani odborníci nemají ucelený názor? Mám pocit, že budete mít sami se sebou už tak práce víc než dost, tak proč se stresovat nějakými dalšími čísly a počty? 

Něco vám povím. Před nedávnem jsem studovala jeden článek od jistého člověka, který vystudoval univerzitu v oblasti výživy a dnes je fitness poradcem a trenérem v Kanadě, a v onom článku tento muž napsal, že se svému tělu NIKDY nemůžeme zavděčit na 100%. Co však můžeme je snažit se pro něj udělat maximum. Například tím, že se nebudeme zbytečně stresovat rozdílnými čísly a poučkami, které nás obklopují, srovnávat sebe s druhými, protože každý jsme originál a každý z nás by měl hlavně reagovat dle vlastního nejlepšího uvážení na chování a signály vlastního těla. 

Když jsem začínala se zdravým stravováním a hubnutím já, občas se někdo našel, aby mě upozornil na chyby v živinách v mém jídelníčku, který jsem si tehdy vedla. Hlídání nějakých bílkovin v gramech či tucích pro mne byla španělská vesnice. Měla jsem dost práce sama se sebou. Učila jsem se snídat, pravidelně jíst, hlídat si příjem, všechno pro mne bylo nové, už tak dost na hlavu a hlídat si přesnou hodnotu živin bylo nad moje síly. I tak toho bylo víc než dost. Tělo se vztekalo, trucovalo, žadonilo po svém starém "dobrém" stravování a tak jsem si řekla DOST! To poslední co potřebuji je se stresovat nad nějakým dalším počítáním a hlídáním. 

V žádném případě vás nechci odrazovat od sledování gramáže sacharidů, bílkovin a tuků a bůhví čeho ještě. Jen do toho. Na internetu naleznete spoustu informací, skrz které si můžete vy sami najít to, co vám samotným bude nejvíce svědčit. Pokud se do této problematiky chcete sami dobrovolně pustit, nelze vám to mít za zlé. Pokud to pro svou jakousi psychickou spokojenost potřebujete. 

Tento můj postřeh je však určen spíše těm z vás, pro které je celá tahle věc spíše otravná, obtěžující, a ještě s vámi dělá to, že máte výčitky. Nic takového nedopusťte. Ne každého naplňují stejné věci, a pokud se vám počítání v rámci výživových hodnot z jakéhokoli důvodu příčí, nedělejte to. Já vám řeknu, kdo je tím nejlepším rádcem pro vás, a bude jím vždy. Je to VAŠE TĚLO. Jakmile se jej naučíte poslouchat a vnímat jeho potřeby, vycházet mu vstříc, nemůžete udělat nic lepšího. Můj tatínek vždycky říkal: "Tělo neosereš. Ono ti samo řekne, co chce."

57 komentářů:

  1. super článek :) už se moc těším na ten článek o pulsmetrech

    OdpovědětVymazat
  2. Bude bude :))) Ale daleko skromnější než tento :D

    OdpovědětVymazat
  3. Nikki, díky, napsala jsi to krásně :), uvedené už vím, takže už asi nejsem začátečník. Jupííí! :))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, ty už určitě ne :))) jsem se právě posledně divila, co ty bys ještě potřebovala vědět :D nepodceňuj se :D

      Vymazat
    2. Já se v jídle a cvičení prostě cítím jako začátečník. A vlastně i tak pořád vypadám :), tak asi proto mám ráda články tohohle typu. Mít to černé na bílém a napsané "pro tukany" :). Díky!

      Vymazat
    3. Výraz "tukan" jsem už dlouho neslyšela :D Málem jsem na něj zapomněla :D Skvělý :D

      Vymazat
  4. Já se cítím pořád jako začátečník a strašně děkuju za tento článek. Sice se o tuhle oblast zajímám více než rok, ale jídlo je pro mě největším problémem. Neumím změnit své návyky ze dne na den. Když se ale podívám rok zpátky, vidím u sebe velkej pokrok. Sice pořád neumím odolat pizze, hranolkám apod., ale už to aspoň nejím každý týden. :) A to je aspoň malinkatej krůček k velké změně!!

    OdpovědětVymazat
  5. Hezký článek...Poučil mě, že opravdu přivstanu a budu snídat děj se co děj :)))

    OdpovědětVymazat
  6. Velké díky za tenhle článek. Objevila jsem tvůj blog a konečně pochopila, kudy vede cesta. Jsi skvělá a děkuju za nakopnutí :-)Káťa

    OdpovědětVymazat
  7. Krásný a vtipný článek :) .. skvělé rady, podle mě máš ve všem pravdu ;)

    OdpovědětVymazat
  8. Paradni clanek, sice toho hodne z clanku vim, ale opakovani je matka motdrousti :-) a se snidani naprosty souhlas. Me teda dohromady zabere pul hodiny a ne 5 min jako tobe, ale radsi vychazim z domu nenamalovana nez hladova. A hlavne se vzdy vecer tesim az budu rano snidat a ze to nejsou zadny chudy snidane :-D

    OdpovědětVymazat
  9. Paradni clanek, sice toho hodne z clanku vim, ale opakovani je matka motdrousti :-) a se snidani naprosty souhlas. Me teda dohromady zabere pul hodiny a ne 5 min jako tobe, ale radsi vychazim z domu nenamalovana nez hladova. A hlavne se vzdy vecer tesim az budu rano snidat a ze to nejsou zadny chudy snidane :-D

    OdpovědětVymazat
  10. Tjn bez snidane bych umrela, každej vecer uz se na ni teším:) jinak naprosty souhlas kazdej by se mel casem naucit vnimat svoje telo a podle toho postupovat nejsme roboti aby sme se vsichni dali zaradit do "naky tabulky":) effi

    OdpovědětVymazat
  11. Dobře napsané! Jsi pro mě vzorem a pomocníkem. Díky!

    OdpovědětVymazat
  12. Naprosto souhlasím se snídaněmi! Pravidelně, když se nenasnídám (což se mi naštěstí přihodí už jen tak 1x za měsíc), čeká mě odpolední nezvladatelná mlsná a večer luxování ledničky, je to tím nenasnídáním se: za léta vypozorováno!
    A Nikki, díky za tvůj blog, je super!

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj Nikki!
    Tvoj blog milujem ! :D
    Viem, že toto tu veľmi nepatrí ale
    Chcela by som sa spýtať, či by ste nemohli dať na youtube ripped in 30 level 3,4.
    Mne sa pokazil notebook a teraz som prerušila cvičenie, ale potrebujem to súrne docvičiť :)
    Ak by bol niekto taký láskavý bola by som veľmi vďačná :)
    Alebo neviete čím by som ho mohla nahradiť ?
    Vinylin <3

    OdpovědětVymazat
  14. Děkuju za pěkný článek. Ještě jsem ho sice nedočetla do konce. Ale už teď musím reagovat.
    Opravdu snídejte, jde to. Já stávám pět deset, vezmu si léky které musím brát denně na lačno a pak teprve za dalších 30minut můžu snídat. Většinou to řeším banánem a proteinovým napojem. Je to sice takové rychlé řešení, ale i tak to jde.
    Světla

    OdpovědětVymazat
  15. Super. Koukám, že jsem trochu vedle s tím bazárním metabolismem. Prý 6300 KJ podle té kalkulačky, asi papám teda málo. Ale jinak v tvém podání mi ten zdravý jídelníček příjde jako brnkačka. Teď si ho ještě trochu doladit podle sebe a snad to bude i fungovat :) Verča

    OdpovědětVymazat
  16. krásně napsáno, po tomhle to už musí být všem začátečníkům jasné a nemůžou mít výmluvy, že "neví" jak na to:)

    OdpovědětVymazat
  17. Moc pěkný článek a obecně i tento blog!!! Miluji pohanku!!! :-)

    OdpovědětVymazat
  18. ja tady prikladam malou pomoc pri pocitani kalorii :), najdete tam skoro všechno a nemusite se trapit doma. www.kaloricketabulky.cz
    V.

    OdpovědětVymazat
  19. Tak to byl super článek :D řešení "haf haf" nemá chybu :D :D :D

    OdpovědětVymazat
  20. krásně sepsáno, dovolila bych si jen větičku ke snídaním - já jsem schopna za hodinu (od toho co vstanu) vyrazit, podotýkám, že nasnídaná a to vše se třema dětma (4,5 roku, 2,5 roku a 10 měsíců) - takže nachystám snídaně, převlíknu prostředního, pomůžu nejstaršímu, přebalím, převlíknu a nakojím nejmladší, takže je to trošku otázka organizace času...

    OdpovědětVymazat
  21. Nikki, ty jsi teda během hubnutí počítala pouze kJ? Jsem totiž zaregistrovaná, ale kvůli tomu, že se mi nedaří podle tohoto programu správně dodržovat sacharidy, bílkoviny a tuky (mám jich vždy méně) a kvůli toho už jsem to několikrát vzdala. Myslíš tedy, že by stačilo pouze počítat kJ, ale samozřejmě neládovat se sladkým?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, to je právě ono, já to taky právě málem vzdala, kvůli nějakému dalšímu počítání :)) Luci, určitě si s tím nedělej hlavu moc. Měj na paměti, že nesmíš vylučovat ani jedno. Ani sacharidy, ani bílkoviny, ani ty tuky (samozřejmě všechno zdravé tuky a sacharidy). Ale hlavu z nějakých dalších počtů si vážně nedělej. Jestli se k tomu dostaneš někdy později sama a budeš to chtít dělat, tak prosím, ale dodržuj si vlastní kalorický přísun, který by měl každopádně zůstat zajištěn. Pravděpodobně by se mnou mnoho lidí nesouhlasilo, ale také by se mnou mnoho lidí souhlasilo, že je to na bednu a víc než užitku ti to nadělá v hlavě chaos a vykašleš se na to. Takže k té tvé poslední otázce by ti měla stačit odpověď: ano, stačilo... pokud ty budeš spokojená, tak kdo jiný by měl být spokojenější :)

      Vymazat
  22. Díky Nikki:) přesně tento článek zrovna potřebuju, začínám už poněkolikáté a mám v tom chaos. Mimo jiné kvůli tomu, že na každých stránkách je to napsáno trochu jinak, ale tento tvůj výtah zní rozumně;)

    OdpovědětVymazat
  23. Ahojky Nikki!!! super článek :) chtěla jsem se zeptat před Vánoci jsem začala s Jillian 30 days dodělala jsem první level, ale potom jsem odjela na hory a včera jsem se vrátila. Mám začít znovu? nebo pokračovat v 2 levelu? Díky za radu :) a bezva blog. Jsi super! jen kvůli tobě jsem se do toho dala :) DĚKUJU!

    Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, zkus si odcvičit Level 1 znovu, ale jeden ten trénink pouze a uvidíš, zda to je v pohodě nebo ne, pokud to půjde podle tvých představ, jdi na dvojku, pokud si nebudeš jistá, dej si třeba den dva z jedničky navíc :)

      Vymazat
    2. Děkuju Ti moc :) a super video ;)

      Vymazat
  24. Ahoj Nikki, děkuji za super článek! Chtěla jsem se zeptat, jestli máš nějaký tip, co si dát, když mám hodinu před obědem dát - já, bohužel, v této situaci pravidelně sáhnu po oplatku, což je špatně. Někdy se mi podaří se udržet na jablku, ale to hlad málokdy zažene. Je v této situaci dobrá varianta třeba proteinová tyčka? Nebo jsem taky slyšela o "musli do ruky". Nebo něco úplně jiného? Děkuji za odpověď! Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jani, dala bych si klidně jablíčko a třeba jogurt, pokud to nestačí. Dobře zaplácne i banán, oříšky, i ta proteinová tyčinka je fajn. Klidně bych dala nějaký knackebrot, nebo když projdeš záložky "tipy a rady", tak sjeď až dolů, jdi na další stránku a tam je pár tipů na svačiny, několik příspěvků jsem kdysi dělala :) :) pak i na té další stránce :)

      Vymazat
    2. Díky za odpověď! Pár dní jsem tady nebyla a přibylo tu pořádně článků... Teď jsem zrovna u toho, jak jsi nemohla kvůli nějakým hejpočkej, co se o Tebe otírají, spát - že Ti to stojí za to s takovými ztrácet energii... Koukala jsem i na video a musím říct, že jsem dost změnila názor na Tebe - podle toho, jak píšeš, ses mi zdála tvrdá, namyšlená (i jsem Ti to jednou napsala), ale na videu působíš mile :) A poslední věc, co Ti chci napsat: závidím (v dobrém slova smyslu), že tě baví cvičit doma - mě to nebaví, já raději lekce ve fitku (spinning, bosu, pilates, jukari fit to fly...), což nevím, jak budu zvládat, až jednou budu mít rodinu - přece jen - dojít do fitka, hodina cvičení, sprcha, dojít zpět - celkem to zabere minimálně 2 hodiny. Sama zvládám akorát běhat. Ani nevím, proč Ti o tomhle píšu, asi jsem to jen potřebovala nějak ventilovat...

      Vymazat
    3. Já zase obdivuji lidi, co jdou do fitka, ani nevíš, jak moc bych chtěla překonat takovou tu přirozenou nervozitu a jít prostě mezi lidi :D Ale nejde mi to, jsem od přírody prostě ráda sama a mám ráda svůj klid i při tom cvičení, holt jsme každý jiný :))

      Máš pravdu, článků teď přibylo dost, měla jsem spoustu volna, tak jsem toho musela využít, protože to už nebude trvat dlouho :))

      A díky, že jsi napsala :)

      Vymazat
  25. Skvělý článek! Já mám v tomhle všem největší problém, že nevím, co jíst. Mám alergii na žito a snad v každém celozrnném pečivu, které potkám, je žito a tak pořád jen marně bádám, co si kupovat. Jsem studentka, takže dělat si sama bezlepkový chleba je pro mě opravdu docela drahé, ale asi mi nic jiného nezbude :( Nemáš nějaký nápad? :) Díky za odpověď :)

    OdpovědětVymazat
  26. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, já se omlouvám, omylem jsem tvuj komentář smazala :D ale přečetla jsem si jej, měla bys tedy přijímat 1419 ne méně a ne více jak 1619... tuším :) Promiň za smazání, jsem koza :D

      Vymazat
  27. Ahoj Nikki,
    som jedna z tých čo jej to počítanie tiež nejde a keď sa už aj k tomu dokopem zistím, že jem málo. Už som z toho na hlavu. Chcelo by to nejaké vzorové jedálničky. Viem, že na stránke máš aj recepty, ale tak nejako dni pokope, čo asi papáš. Tvoju stránku som objavila až dnes, tak ak to tu máš a ja som len prehliadla, tak sa ospravedlňujem. Pohybu mám viac ako dosť cvičím 5x týždenne, ale strava bude asi komplet zlá, lebo to dolu nejde. A stále mi vychádza, že jem málo.
    Je to neskutočný boj.
    Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ivo, bohužel, pouštět se veřejně do jídelníčků chce odvahu. Navíc, nemohu si vzít na triko, že se někdo bude řídit mým jídelníčkem, když každý člověk potřebuje úplně něco jiného. Když je moje BMR 1400 kalorií, těžko pomůžu někomu jehož minimum je 1700. Samozřejmě , že mám jídelníčky často i bohatší, ale stejně. Tohle opravdu dělat nikdy nebudu, nezlob se :/ Tohle je prostě práce výživových poradců. Někteří sice nejsou o moc moudřejší než já, ale spousta z nich je kvalitních a umí jídleníček sestavit precizně.
      Každopádně vítej na blogu, určitě tady i tak najdeš spoustu informací, které se ti budou hodit :)

      Vymazat
  28. N5225 a1 tak ďakujem a jasné, že sa nehnevám. Myslela som to možno aj tak, že často človeku dochádza inšpirácia čo papať. Tvoja stránka je mi sympatická už len tým, že ukazuje žienkam, že to naozaj ide aj pri dieťati, aj práci, aj rodine a neviem čo ešte. Ale asi si mala pravdu v článku vyššie. Ak ma zaťažuje počítanie jednoducho sa naučím počúvať svoje telo. Ako deti, ani tie nezjedia čokoľvek a kedykoľvek, lebo ešte vedia počúvať svoje telo a vnímať čo potrebuje. Idem teda študova´t aj naďalej tvoju stránku. Naozaj pútavé čítanie. Moc ti za ňu ďakujem.
    Iva

    OdpovědětVymazat
  29. Ahoj Nikki,
    nedávno sem objevila tvůj blog, a su nadšená, protože sem začátkem ledna začala s Jill cvičit a ráda si přečtu, jaké výsledky její cvičení může přinést. Ovšem musím změnit i stravu, tvůj článek se mi moc líbí, jen mi bohužel pořád neřekl, co mám teda jíst. Snažím se jíst nějak zdravě, ale přečetla sem si už tolik toho o zdravé výživě, a každý tvrdí něco jinýho, že vlastně vůbec nevím, co je dobré a co špatné. Mohla bys mi jen pro představu teda uvést, co si dáváš za svačiny a třeba k večeři? :) Já snídám ovesné vločky, zřídka musli s jogurtem. Chtěla bych, aby moje dřina byla taky vidět, a né aby mi jen rostly stehna, protože se tuk nikam neodpařil :)
    Díky Míša

    OdpovědětVymazat
  30. Snídaně musí být bohatá a jeden jogurt určitě nestačí :( Tak do třetí hodiny baštit sacharidy a odpoledne spíše začlenit bílkoviny. Nerada píšu, co přesně je to zdravé a co nikoli, protože to si myslím, každý z nás ví. Určitě ne salám, ale nahradit šunkou. Určitě ne mastné, sladké... celozrnné pečivo zaměnit za bílé. Jíst ho jen dopoledne a max 2 kousky denně, pokud chceme zhubnout. Dát si spíše více masa než brambor a rýže. Podle mě je na netu vcelku dost jídelníčků sestavených odborníky. jeden z nich je i zde http://mojetelo.blogspot.cz/2012/05/jidelnicek-na-70-dni.html :) ať se ti moc daří :))

    OdpovědětVymazat
  31. Ahoj Niky. Skusila jsem si to vypočítat a napsalo mě to: Váš BMRp je 2282 kcal (9548 kJ)
    Chcete-li začít hubnout, Váš denní energetický příjem by neměl přesahovat 1804 kcal (7548 kJ)
    No a mě to připadne poněkud hodně.
    Já bych ráda znala bych tvůj názor :)
    Děkuji za odpověď.
    Týna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je v pořádku, máš tam určitě napsanou i spodní hranici mminimálního příjmu, takže mezi tím a 1804 kcal se drž.

      Vymazat
  32. Ahojky. chtěla sem se zeptat co se týče jídla. snídám to musím můj žaludek má věčně hlad bez jídla nefunguju. omezila sem solení slazení i sladkosti. ale taková ta zdravá strava mě děsí. ze zeleniny jím málo.ryby vůbec.takové to zrní taky ne. uplně se mi zvedá žaludek. jak jíst jakoby běžně ale zdravě? klasický rohlík asi ne,že? radši chleba? díky za radu.

    OdpovědětVymazat
  33. Nikky, parádní článek, hezký blog. Narazila jsem na něj dneska poprvé jaksi náhodou. A gratuluji k Tvým úspěchům ve změně životního stylu, gratuluji k miminku a taky gratuluji k tak vysoké návštěvnosti!
    Tvé názory jsou mi velmi blízké, nejsou to takové ty pubertální blogy.
    Jo a velice jsem se pobavila nad nejčastějšími dotazy a potažmo perličkami. :-D
    No lidé jsou holt různí. :-) Předpokládám, že denně dostáváš tuny dotazů a komentářů a že ne všechny budou zrovna milé, tak Ti přeji, ať je těch nehezkých reakcí co nejméně!
    Hezké dny přeji! Kivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Tvůj blog mám také ráda, takže ať se ti s ním daří :) často na něj koukám :)

      Vymazat
  34. Ahoj Milá Nikki,
    musím ti velice poděkovat, že jsi mi otevřela oči. celou dobu jsem si myslela, jak hodně moc jím, mám nakoukanýho Havlíčka, říkala, jsem si, že velikost procí mám zmáknutou. och, jak jsem se spletla. přečetla jsem si Tvůj článek o počítání, článek Moniky na finess girl.. rozhodla jsem se, že si spočítám denní příjem. a byl pod hranicí BM!!! přepočítala jsem to ještě 3x na různých stránkách a vždycky vyšel stejně. tedy můj BMR vyšel 1600 kcal, jídlo tak 1500. chodím hrát badminton, cvičím Marušku, je mi 21. nastavila jsem si denní příjem z jídla na 1800 kcal. strašně jsem se bála, jak je to moc, že po 2 dnech přiberu 3 kilo. och, spletla jsem se podruhé. tak 10 dní si vážím a počítám jídlo, do toho samozřejmě cvičím a tělo se zbláznilo!! Zhubla jsem 2 kila a je to vidět i na centimetrech! Břicho má uplně jinej tvar. Každej mi říká, jak jsem zhubla! jet o možný? jen díky tomu, že jsem si přidala jídlo! neskutečné. najednou to jde. opravdu moc děkuji, konečně vydím výsledky a je to uplně jiný pocit a vhání mi to sílu a elán! Nejradši bych ti dala zlatou medaili! Měj se krásně, Katka V.
    PS právě si pochutnávám na snídani o 450 kcal ;-)

    OdpovědětVymazat
  35. *vidím:-) samozřejmě:-) K:V:

    OdpovědětVymazat
  36. Ahoj Nikki,
    taky sem zjitila, že jím vlastně málo, ale spíš mám opačnej problém, buď nemám chuť nebo sílu to jídlo do sebe nacpat, co se týče zeleniny, mám ješte omezení v alergii a nevim čim se přinutit jíst pravidelně a víc... samozřejmě, že sem z toho za poslední rok nakynula

    OdpovědětVymazat
  37. Musím Tě pochválit! Právě jsem si přečetla teda skvělý článek a konečně všem těm 'věcem' ohledně správného stravování rozumím, do teď mi to nebylo pořádně jasné. Zhubla jsem 5 kilo za dva měsíce, ale jen proto, že jsem téměř nejedla. Pak jsem se rozhodla, že si zase zavedu normální jídelníček a znova jsem nabrala, ale tuky mi šly na úplně špatný místa!
    Ode dneška začínám tedy znova, správně a podle tvých rad, tak mi držte palce :)) a díky za skvělý článek.

    OdpovědětVymazat
  38. Ahoj, mám takový dotaz. Podle odkazu, který si sem dávala, by můj bazální metabolismus měl být 6188 kJ. Pod tuto hodnotu tedy nesmím jít. Jedná se však jen o příjem? Tato hodnota vypovídá o tom, kolik kJ mám denně přijmout, když jsem ,,v klidu". Když však denně jezdím na bruslích a běhám a chci zhubnout, kolik kJ bych denně měla přijmout? Snad je můj dotaz srozumitelný. Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  39. Ahoj Domčo: hodnota bazálního metabolismu je to, co ti musí zůstat jako výsledné číslo po odečtení aktivit. Čili jídlo-aktivita=bazální metabolismus. Laicky řečeno :)

    OdpovědětVymazat
  40. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  41. Aha, takže pokud budu např. 2 hodiny jezdit na kolečkových bruslích, což se rovná přibližně 3 000 spálených kJ a můj bazální metabolismus je 6 188 kJ, tak bych měla sníst nejméně 9 188 kJ? To ale znamená, že nic nezhubnu ani nepřiberu, ne?

    Když zjednodušeně jídlo - aktivita = bazální metabolismus, pod který bych neměla jít. To znamená, že co sním navíc zase vysportuju. Ale já bych chtěla zhubnout... Jak teda postupovat? :-)

    OdpovědětVymazat
  42. Domčo, nežijeme jen z bazálního metabolismu, ale abychom si udrželi váhu, museli bychom jíst kalorickou, která se rovná aktivnímu metabolismu. ta je každý den jiná. Aktivní metabolismus máš například 9000 KJ, to je když chodíš do školy, sportuješ, celý den něco děláš. Bazální metabolismus potřebnuje tělo jen na funkci svých orgánů, dýchání apod. Aktivní - bazální = kalorie, které je třeba ušetřit. tzn například 9000 KJ-6000 KJ. 3000KJ tedy nesníš nebo vysportuješ a zde se děje hubnutí. 6000KJ musí v těle zůstat!!!! Na srdíčko, na plíce, mozek apod :) přečti si přesný návod zde :)
    http://mojetelo.blogspot.cz/2013/12/1-kilo-tuku-7000-kcal.html

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář :)